Format
Link til medie, typisk youtube, hvor musikstykket kan høres.
Man skelner mellem durtonearter og moltonearter. I durtonearter udgøres tonematerialet af en durskala, og i moltonearter udgøres tonematerialet af en ren molskala. Tonearten c-dur udgøres således af tonerne fra en c-durskala, og a-mol udgøres af tonerne fra en ren a-molskala.
En dur- og en moltoneart er paralleltonearter, når de har fælles tonemateriale (fx c-dur og a-mol). Den parallelle moltoneart har altid grundtone en lille terts under durtoneartens grundtone. En dur- og en moltoneart er varianttonearter, når de har fælles grundtone (fx c-dur og c-mol).
Tonearter noteres ved brug af faste fortegn. Fortegnene noteres altid i samme rækkefølge og altid på de samme pladser i nodesystemet. Paralleltonearter har identiske fortegn.
Tonearter uden fortegn
Paralleltonearterne c-dur og a-mol noteres uden faste fortegn.
Kryds-tonearter
Hver gang grundtonen hæves en kvint i forhold til c-dur/a-mol tilføjes et kryds til tonearten. Krydset sættes foran tonen på 7. trin i durtonearten. Rækkefølgen af krydser kan huskes med remsen "far cykler gennem døren af et hus".
B-tonearter
Hver gang grundtonen sænkes en kvint i forhold til c-dur/a-mol tilføjes et b til tonearten. B'et sættes foran tonen på 4. trin i durtonearten. Rækkefølgen af b'er kan huskes med remsen "her er alle de glade chokoladefrøer".
To tonearter, der har forskelligt navn og notationsmåde, men er ensklingende (klangligt identiske), kaldes for enharmoniske tonearter. ges-dur/es-mol er enharmonisk med fis-dur/dis-mol.
Tonearter med syv fortegn (cis-dur/ais-mol og ces-dur/as-mol) benyttes meget sjældent, fordi man som regel benytter de enharmoniske tonearter (des-dur/b-mol og h-dur/gis-mol) med fem fortegn i stedet.
I nodeskriften benytter man ofte nogle mere upræcise tempobetegnelser til at beskrive et musikstykkes tempo. I populærmusik bruges engelske ord såsom fast (hurtig), laid back (tilbagelænet) og slowly (langsom), og i klassisk musik bruges italienske ord såsom allegro (hurtig), andante (gående) og lento (langsom).
Tempoet i et musikstykke har en stor betydning for, hvordan man oplever musikstykket, og hvordan man påvirkes af det. Et musikstykke i et hurtigt tempo kan forøge spændingen og give energi, mens et musikstykke i et langsomt tempo kan inspirere til ro og eftertanke.
Brøkens tæller (øverste tal) angiver, hvor mange taktslag hver takt består af, mens nævneren (nederste tal) angiver tællenoden, dvs. den nodeværdi der repræsenterer ét taktslag. Nodeværdien i brøkens nævner fastsættes ud fra disse tal: 2 = halvnode, 4 = 4.-delsnode, 8 = 8.-delsnode og 16 = 16.-delsnode. Brøkens tæller kan i princippet indeholde et hvilket som helst tal.
I ovenstående eksempel er der således 3 taktslag i hver takt (angivet af øverste tal), og hvert taktslag er repræsenteret af en 4.-delsnode (nederste tal). Der er således plads til tre 4.-delsnoder i hver takt.
Den mest almindelige taktart er 4/4-takt (firefjerdedelstakt). Taktarten har fire taktslag i hver takt (øverste tal), og hvert taktslag er repræsenteret af en 4.-delsnode (nederste tal): (Mercy, Mercy, Mercy). 4/4 angives ofte med et "c" i stedet for en brøk. Betoningsmønstret i firedelte taktarter er "tung-let-halvtung-let". 4/4 benyttes i omkring 90% af alle musikstykker inden for stort set alle musikgenrer.
Refererer til navnet på den person eller det forlag, der har transskriberet (nedskrevet) noden til musikstykket.
Refererer til datoangivelse for, hvornår registreringen senest er opdateret i databasen på hjemmesiden. Denne dato er ikke en angivelse af, hvornår et opslaget er opdateret i Facebookgruppen.
Hvis registreringen aldrig er blevet opdateret efter registrering i databasen på hjemmesiden, så vil dette fremgå.
Refererer til nøgleord eller termer tildelt musikstykket for at hjælpe med at organisere og søge information mere effektivt. Disse tags fungerer som et middel til klassificering eller kategorisering, hvilket gør det lettere at finde relateret indhold.
Hver enkelt registrering af et musikstykke har et unikt løbenummer. Dette er praktisk i nogle situationer, fx hvis man ønsker utvetydigt at referere til en bestemt registrering af et musikstykke.
Kildehenvisning: visse beskrivelser præsenteret ovenfor er baseret på materiale fra Musikipedia og anvendes her i overensstemmelse med Musikipedias vilkår for privat og undervisningsmæssig brug.